listopad 18/2019

Motoryzacja Samochody elektryczne KIA LifeStyle Samochody hybrydowe

Elektryczny, hybrydowy, benzynowy, diesel – jaki silnik jest najlepszy?

Elektryczny, hybrydowy, benzynowy, diesel – jaki silnik jest najlepszy?
Wróć do listy

Najnowsze wpisy

Elektryczny, hybrydowy, benzynowy, diesel – jaki silnik jest najlepszy?
Jak skutecznie dbać o samochód zimą?
styczeń 03/2024
Elektryczny, hybrydowy, benzynowy, diesel – jaki silnik jest najlepszy?
Wyprzedaż rocznika 2023 wciąż trwa – upoluj najlepszą ofertę zanim będzie za późno!
grudzień 21/2023
Elektryczny, hybrydowy, benzynowy, diesel – jaki silnik jest najlepszy?
Nowe samochody KIA autami przyszłości? Czego możemy się po nich spodziewać?  
grudzień 07/2023

Silnik elektryczny, hybrydowy, benzynowy, a może diesel – który jest najlepszy? Głowę daję, że im bardziej się nad tym zastanawiasz, tym szybciej dochodzisz do wniosku, że współcześnie z czterech kółek już lepiej przesiąść się na dwa i mieć święty spokój. Bo niepozorny napęd rządzi twoim życiem nie gorzej niż żmijowata teściowa – wybierzesz źle i możesz przez lata pluć sobie w brodę.

Dawniej problemu nie było: kupowałeś auto z silnikiem diesla albo benzynowym i po prostu jeździłeś. Dziś mamy większy wybór i zarazem dużo większą świadomość ekologiczną i ekonomiczną. Wybór silnika staje się subtelną grą, w której ważą się losy albo środowiska, albo twojego portfela, twojej wygody i styl użycia. Sprawdźmy więc, jak znaleźć złoty środek!

Silnik Diesla

Oszczędny to jego drugie imię. Diesel cieszy bardzo niskim zużyciem paliwa – na jednym tankowaniu może przejechać nawet 1000–1500 km! Ponadto ma świetne przyspieszenie i jest dynamiczny, na autostradzie czy przy wyprzedzaniu nie ma sobie równych.

Jednocześnie diesel słabo spisuje się przy jeździe miejskiej, która nie służy niektórym jego podzespołom, np. filtrowi cząstek stałych. Diesel bywa też wściekle drogi w eksploatacji: każde tankowanie czy naprawa mogą przyprawić o cenowy zawrót głowy.

Przede wszystkim jednak diesel smrodzi i zatruwa środowisko. Chociaż nowoczesne modele nie kopcą jak te stare i w większości przypadków spełniają restrykcyjne normy niskoemisyjności spalin, a przy okazji są mniej hałaśliwe, to ekolodzy nadal nie darzą silników wysokoprężnych nawet odrobiną miłości. Wręcz przeciwnie – wypowiadają im otwartą wojną. Już w tej chwili w niektórych europejskich miastach wprowadzono czasowy zakaz wjazdu aut z silnikiem diesla do centrum. Jeżeli zakaz utrzyma się i zostanie rozszerzony, trzeba liczyć się z tym, że w przyszłości dieslem w ogóle nie wjedziemy do centrum i to nawet wtedy, gdy spełnia on normy emisji.

Silnik Benzynowy

Na pierwszy rzut oka – przyjaciel każdego kierowcy. Auto z silnikiem benzynowym jest tanie w zakupie, dostępne w szerokiej gamie modeli, stosunkowo wygodne w eksploatacji i dynamiczne na drodze. Ponadto napęd tradycyjny można w nim połączyć z oszczędną instalacją gazową. Ale kto nie jeździ na gaz lub ma zamontowany bezpośredni wtrysk paliwa (jest on zwykle tak skalibrowany, że silnik pracuje na gazie i jednocześnie pobiera benzynę, co podraża koszty eksploatacji), szybko dostrzeże, że silnik benzynowy pochłania sporo paliwa, którego koszty skutecznie drenują portfel.

Wprawdzie producenci aut twierdzą, że nowoczesne samochody z silnikiem benzynowym potrafią być równie oszczędne jak diesle, to w praktyce łatwo podważyć te zapewnienia: wystarczy, że kierowca ma cięższą nogę, a przy tankowaniu zaleje się gorzkimi łzami. Wbrew pozorom benzyniaki wcale nie są też bardziej przyjazne środowisku niż diesle – smrodzą i trują powietrze nawet wtedy, gdy mają zamontowany bezpośredni wtrysk paliwa.

Silnik Elektryczny

Samochody elektryczne to przyszłość i ideał motoryzacyjnych osiągnięć ludzkości. Są ekologiczne, ciche, wygodne w obsłudze (zamiast skrzyni biegów są przyciski) i tanie w eksploatacji. Co więcej, od 19 listopada 2019 r. polscy zmotoryzowani mogą się ubiegać o dopłaty na samochody elektryczne, wynoszące nawet 30% wartości pojazdu, ale nie więcej niż 125 tys. zł – dla chętnych nadszedł więc najlepszy moment na zakup.

Jednak nawet z rządową dopłatą samochody elektryczne są obłędnie drogie. Pomijając kwestię kosztu początkowego oraz dość wąskiej gamy modeli do wyboru, kupujący dość szybko zderzą się też z rzeczywistością w innym wymiarze: obecnie dostępne elektryki mają relatywnie niewielki zasięg, długo się ładują, a przede wszystkim są zależne od wciąż słabo rozwiniętej infra struktury ładowania pojazdów elektrycznych (w Polsce działa obecnie ok. 1000 stacji ładowania, rząd planuje uruchomienie aż 6000 takich punktów do końca 2020 r.). Samochody elektryczne są zatem rewelacyjne do jazdy miejskiej i podmiejskiej, na krótkich dystansach. Zadowoleni z nich będą również ci, którzy mogą naładować akumulator samochodu elektrycznego we własnym garażu – średnie roczne koszty ładowania w warunkach domowych wynoszą ok. 630 zł (dla tańszej taryfy nocnej) i ok. 950 zł (dla taryfy dziennej). Jeżeli jednak ktoś zapragnie dojechać elektrykiem na urlop na drugim końcu kraju – może być rozczarowany.

Silnik Hybryda plug-in

Analizując powyższe, łatwo dojść do wniosku, że znajdujemy się obecnie w motoryzacyjnym rozkroku. Chcemy być eko, ale na całkowite przejście na samochody elektryczne jest u nas jeszcze trochę za wcześnie – z powodów finansowych i infrastrukturalnych. Z drugiej strony stale rosnąca świadomość ekologiczna sugeruje, by czym prędzej rozstać się z silnikami diesla i benzynowymi. W tej przełomowej chwili najrozsądniej byłoby więc zdecydować się na silnik hybrydowy typu plug-in, łączący zalety silników benzynowego i elektrycznego. W zależności od aktualnych potrzeb i możliwości, w hybrydzie można łatwo przełączać się na jedną lub drugą opcję, bo mamy i bak na paliwo, i akumulator, który ładuje się z gniazdka, jak również podczas hamowania. Dowiedz się więcej i sprawdź ofertę modeli hybrydowych KIA w salonie Szic!

Powiązane wpisy

Elektryczny, hybrydowy, benzynowy, diesel – jaki silnik jest najlepszy?

lipiec 12/2023

Kia Sportage – czemu zawdzięcza sympatię Polaków?

Elektryczny, hybrydowy, benzynowy, diesel – jaki silnik jest najlepszy?

styczeń 26/2023

Over The Air – samodzielne aktualizacje nawigacji KIA

Elektryczny, hybrydowy, benzynowy, diesel – jaki silnik jest najlepszy?

grudzień 10/2022

KIA Sportage – bezpieczna jazda zimą

Elektryczny, hybrydowy, benzynowy, diesel – jaki silnik jest najlepszy?

kwiecień 14/2022

Dotacja na zakup samochodu elektrycznego? Podpowiadam jak ją uzyskać

Wróć do góry strony