Dobry olej silnikowy to podstawa odpowiedniego funkcjonowania każdego pojazdu. Powinno się go wybierać biorąc pod uwagę jego parametry, choć często o wyborze decyduje tylko i wyłącznie renoma marki produkującej specyfik. Jest to niestety błąd, który może nas wiele kosztować. Oszczędzanie na oleju silnikowym również nie jest korzystne w dłuższym rozrachunku. Jak więc wybrać odpowiedni olej do silnika naszego samochodu? Na które parametry zwracać uwagę?
Zbliżający się termin, w którym należy wymienić olej wprawia wielu kierowców w zakłopotanie. Należy pamiętać, że silnik zużywa się najbardziej w dwóch przypadkach – kiedy nie jest rozgrzany lub pokonujemy samochodem niezwykle dużą ilość kilometrów. Przyjęto jednak, że największe zużycie przypada na moment uruchomienia silnika i pierwsze kilometry, zanim osiągnie on temperaturę roboczą. Im niższa temperatura tym olej gorzej spełnia swoje zadania. Z tego powodu, podczas używania pojazdy tylko na krótkich trasach, często dochodzi do awarii turbosprężarek, zaworów czy rozrządu. Im lepszy olej zastosujemy, tym większe prawdopodobieństwo, że takie usterki mogą wydarzyć się zdecydowanie później.
Norma producenta pojazdu
Wiele marek motoryzacyjnych stawia jasne wymagania jeśli chodzi o olej, na jakim silnik będzie pracował. Jeśli posiadasz samochód marki, która podała normę, jaką powinien spełniać olej, nie musisz zaprzątać sobie głowy parametrami. Wystarczy, że sprawdzisz książkę obsługi swojego pojazdu lub jeden z serwisów internetowych, który zajmuje się wyszukiwaniem olejów. Znasz już normę? Wystarczy, że dobierzesz olej, który ma ją wypisaną na opakowaniu.
Klasa jakości oleju silnikowego
Jeśli producent nie podał norm olejowych – należy dobrać odpowiedni specyfik. Bardzo ważna w tym przypadku jest klasa jakości oleju. Co to takiego? System opracowany przez ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów), którego zadaniem jest oznaczanie przeznaczenia oleju oraz jego stopnia zaawansowania technicznego. Pierwsza litera to informacja, do jakiego typu silnika przeznaczony jest olej. Jeśli na pierwszym miejscu widzisz A – masz do czynienia z olejem przeznaczonym do silników benzynowych. B oznacza, że specyfik należy używać w przypadku silników diesla, natomiast C – diesla z filtrem DPF. Co bardzo ważne – olej może być oznaczony podwójnie. Wówczas nadaje się on do obu rodzajów silników.
Lepkość bardzo ważna
Jeśli jednak zastanawiasz się, jaki olej będzie odpowiedni do silnika Twojego samochodu – w pierwszej kolejności skup się na lepkości. Jest to bardziej znane określenie na tak zwane “tarcie wewnętrzne cieczy”. Mało kto jednak używa takiego stwierdzenia. Jaka jest podstawowa różnica? Najprościej rzecz ujmując – bardziej lepki olej będzie gęsty, a specyfik o niższej lepkości będzie bardziej wodnisty. Warto przy tym pamiętać, że owa lepkość to jeden z ważniejszych parametrów oleju, który wpływa na ochronę silnika. Całość związana jest również ze zmianami temperatury – im wyższa tym olej mniej lepki, im niższa tym gęstszy. Klasa lepkości jest podana na każdym opakowaniu oleju, najczęściej największą czcionką. Przykładem oznaczenia może być 10W-40 czy 5W-30.
Czy marka oleju ma znaczenie?
Każdy olej, który spełni wymagania narzucane przez markę pojazdu będzie się nadawał do danego silnika. W praktyce warto jednak zastanowić się nad wyborem producenta oleju. Poza własnymi wnioskami i preferencjami można porównać sobie parametry wybranych olejów, które znajdziesz nie tylko na kartach technicznych danego produktu, ale również na stronach internetowych firm. Są to między innymi: wskaźnik lepkości VI, liczba zasadowa TBN. rodzaj bazy olejowej.
Co ile wymiana?
W tym przypadku ile osób, tyle opinii, jednak większość specjalistów zaleca wymianę oleju raz w roku, nawet przy niewielkich przebiegach. Dłuższe interwały są dopuszczalne, lecz wówczas istnieje większe ryzyko, że olej, przez różnego rodzaju reakcje chemiczne oraz skraplanie, straci swoje właściwości.
Prawidłowy dobór oleju silnikowego to przede wszystkim analiza zaleceń producenta. Dostosowanie się do norm producenckich to kluczowa kwestia. Należy również pamiętać, żeby wyposażyć się w większą ilość oleju niż ta, która ma być przeznaczona na wymianę – czasem zdarza się, że trzeba dolać specyfik, aby zapewnić odpowiednie smarowanie.