Większość koncernów motoryzacyjnych stwierdza jasno, że jest to najgorszy początek roku od kilku lat. Pokazują to również statystyki, z których wynika, że w styczniu w krajach UE sprzedano o 7,5% samochodów mniej niż w tym samym miesiącu zeszłego roku. Nie ma żadnych wątpliwości, że rynek samochodowy cierpi. Agencja AFP podała, że w lutym, tylko na terenie Niemiec sprzedaż nowych samochodów spadła o 11%, a zamówienia o 19%. Dlaczego tak się dzieje? Powodów jest kilka – gospodarka światowa, która mocno słabnie, pojawienie się koronawirusa czy wejście w życie nowych norm emisji spalin i związane z tym opodatkowanie w części państw.
Zmiany w normach emisji spalin
Na czym polegają owe zmiany? Od 1 stycznia samochody z fabryk nie powinny produkować więcej niż 95 gramów CO2 na kilometr. Co więcej, sprzedawać można tylko auta, które są homologowane według procedury WLTP, która jest nie tylko bardziej restrykcyjna, ale również bardziej miarodajna. W związku z tym duża część marek musiała ograniczyć swoją ofertę – zniknęły nie tylko silniki, ale również modele. Tytułowe “gwałtowne hamowanie” dotarło do marek takich jak: Opel, Mazda, Ford, Volkswagen. Udało się tego uniknąć 3 markom – Seatowi, Toyocie i Kii. Koreańska marka nawet poprawiła swój wynik o 5,5%!
KIA nadal pędzi
Dlaczego marka KIA nie zanotowała ostrego hamowania? Można rzec, że doskonale przygotowała się do nowych czasów. Duża część modeli została wyprodukowania według normy WLTP, dzięki czemu pozostała w ofercie. Nie było tym samym problemu z dostępem do najpopularniejszych modeli. Co więcej, marka nie została zaskoczona normami emisji spalin. Wszystko dzięki wcześniejszej elektryfikacji. KIA już w zeszłym roku wprowadziła modele e-Niro oraz e-Soul. Oprócz tego można wyposażyć się w modele w wersjach hybrydowych i PHEV. Wszystkie ekologiczne samochody KIA ograniczają emisję spalin, dzięki temu można uniknąć płacenia kar.
Przewidywania na kolejne miesiące
Wiele osób zastanawia się jak będą wyglądać kolejne miesiące w motoryzacji. Specjaliści twierdzą, że wszystko zacznie się normować w momencie, gdy nowe, ekologiczne modele różnych marek zaczną pojawiać się w salonach i na drogach.
KIA skutecznie od 2012 roku propaguje hybrydy. Od tamtego czasu rozwija technologie, mające na celu ograniczenie emisji spalin. Niro PHEV, e-Niro, e-Soul – modele, które na dobre zagościły w rodzinie marki KIA. Tym samym wiemy, że koreańska firma nie zamierza na tym poprzestać. W tym roku na rynku pojawiły się XCeed PHEV oraz Ceed SW PHEV – dwa modele hybryd plug-in. Plan KII na kolejne lata? 11 elektrycznych samochodów w ofercie do 2025 roku. Dzięki temu nie ma na ten moment żadnej konkurencji. Jaką sytuację zastaniemy na rynku za jakiś czas? Z ostatecznymi wnioskami należy się wstrzymać, jednak podzielamy zdanie specjalistów – w kolejnych miesiącach wszystko powinno się unormować.