Idzie zima – czas na zmianę opon!
Dobre opony całoroczne są w naszym klimacie nie najgorszym rozwiązaniem dla kierowców, którzy jeżdżą samochodem okazjonalnie. Jeżeli jednak codziennie przemierzasz długie miejskie czy podmiejskie szlaki, musisz pamiętać, że zmiana warunków atmosferycznych – zwłaszcza zimą – wymaga odpowiedniego przygotowania czterech kółek do drogi.
Wymiana opon na zimowe trwa zaledwie kilka chwil, a znacząco podnosi komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego nie czekaj na syberyjskie mrozy i już teraz skocz do zaprzyjaźnionego mechanika lub autoryzowanego warsztatu twojej marki auta, by zrobić to, co zdecydowanie trzeba.
Samodzielnie, w punkcie czy w serwisie?
O ile jazda na zimówkach latem może się udać, to przemierzanie zaśnieżonych ulic na oponach letnich grozi koszmarnym wypadkiem. Nic więc dziwnego, że gdy tylko późną jesienią pojawia się perspektywa śniegu bądź gołoledzi, przydrożne punkty błyskawicznej wymiany opon wyrastają dosłownie na każdym kilometrze. Nie bez powodu warto do nich zajrzeć.
Niektórzy kierowcy zmieniają ogumienie samodzielnie, często jednak dochodzi przy tym do uszkodzenia stopki opony albo czujnika ciśnienia. Co gorsza, tego typu uszkodzenia nie zawsze są widoczne. Jeśli nie chcesz, aby twoje zimówki po kilkuset kilometrach straciły powietrze, zostały rozerwane lub zdarły się do drutów, zainwestuj czas i pieniądze w usługę w serwisie, gdzie fachowiec sprawdzi geometrię zawieszenia i wyważy koła za pomocą odpowiednich ciężarków. Przed wizytą w serwisie warto samodzielnie rzucić okiem na stare opony i sprawdzić, czy ścierały się równomiernie. Pamiętaj, że do poprawnego sprawdzenia zbieżności kół często trzeba testować auto przy odpowiednim obciążeniu – fachowy serwis wykona to zadanie prawidłowo.
Ciśnienie ma znaczenie… i co jeszcze?
Od 2014 r. nowe auta są wyposażane w układ monitorujący ciśnienie powietrza. W niektórych modelach są to systemy uproszczone, które szacują ciśnienie mierząc obwody kół na podstawie sygnałów z ABS. W droższych autach czujniki montowane są w kołach. Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem takiego pojazdu, dobrze mieć pod ręką autoryzowany warsztat samochodowy, gdzie istnieje możliwość skonfigurowania tego typu układu. Ponadto, jeśli opony zimowe są montowane na dodatkowym zestawie obręczy, pamiętaj o zakupie jeszcze jednego zestawu czujników.
Nie zapomnij także o felgach. Warto mieć oddzielny komplet dobrych, markowych felg do zimówek, by nie wystawiać tych letnich na niesprzyjającą aurę chłodniejszych miesięcy. Aby wszystko było dopięte na ostatni guzik, do felg dokup nakrętki zabezpieczające przed kradzieżą. Wymień także zawór i uszczelnienia oraz zwróć uwagę, czy mechanik wyczyścił płaszczyznę styku obręczy z piastą. I nie zapomnij o prawidłowym dokręceniu śrub!
Testy po wymianie opon
Opony zimowe założone, pora na testy. Przejedź się na wycieczkę i sprawdź, czy samochodu nie znosi na bok i czy koła nie piszczą na łukach. Upewnij się, że twoje zimówki są dopompowane zgodnie z zaleceniem producenta. Stare opony (z felgami) napompuj zaś do ciśnienia wyższego o 0,2-0,3 bara (dzięki temu zachowają swój kształt) i przechowuj w zadaszonym, suchym, chłodnym i ciemnym miejscu.