Zima się skończyła – potwierdzają to nie tylko temperatury na zewnątrz, ale również synoptycy. Inna sprawa, że tak naprawdę meteorologicznie nie ma jej z nami już od jakiegoś czasu. To najwyższy czas na zmianę opon. Wiele osób stoi przed wyborem odpowiedniego rodzaju ogumienia, marki, modelu czy rozmiaru. Biorąc pod uwagę intensywność i poziom zim w dzisiejszych czasach coraz częściej kierowcy decydują się na opony całoroczne. Czy to dobry wybór?
Dwa komplety opon – standardowe rozwiązanie
Dwa komplety opon, a często nawet felg to dość spora inwestycja. Do wszystkiego dochodzi koszt ich wymiany dwa razy w roku. Dodatkowo trzeba poświęcić czas, którego i tak mamy wszyscy coraz mniej. Co więcej, nieużywane akurat ogumienie trzeba gdzieś przechować. Masz duży garaż? Masz szczęście! Inni go tyle nie mieli i muszą zdać się na magazyn wulkanizatora, co oczywiście jest usługą odpłatną. Wszystko to w trosce o bezpieczeństwo na drodze. Dużo zmieniło pojawienie się na rynku opon wielosezonowych. Dzięki nim więcej kierowców zdecydowało się na zaprzestanie korzystania z dwóch kompletów opon – na zimę i na lato.
Dlaczego warto korzystać w opon całorocznych?
Jest wiele czynników, które wpływają na decyzję kierowców o pozostanie przy jednym komplecie ogumienia.
Ocieplenie klimatu
Synoptycy są zgodni w jednym – srogie, mroźne zimy odeszły w zapomnienie. Ta miniona tylko uświadomiła nas w tym przekonaniu. Zyskują na tym właśnie opony wielosezonowe. Nadal zdarzają się opady śniegu, ale w zdecydowanej większości w otoczeniu dodatniej temperatury. To sprawia, że nie utrzymują się długo i zamieniają w wodę. W takich warunkach opona całoroczna poradzi sobie doskonale.
Innowacyjne rozwiązania
Wybitni inżynierowie firm zajmujących się produkcją opon mają świadomość zmieniającego się klimatu. W ostatnim czasie wszyscy zgodnie postawili na rozwój technologii związanych z oponami wielosezonowymi, szczególnie marki premium. Wynalezienie i przetestowanie nowoczesnych mieszanek, które mają sobie radzić zarówno w zimie, jak i w lecie pochłonęło spore sumy. Ale było warto. Udało się osiągnąć zamierzony cel, co potwierdzają liczne testy i opinie specjalistów. Współczesne opony całoroczne marek premium radzą sobie z hamowaniem w warunkach zimowych podobnie jak ogumienie typowo przystosowane do tej pory roku.
Uniwersalne rozwiązanie?
Opony wielosezonowe posiadają zimowy bieżnik. Takie ogumienie, zarówno z technicznego, jak i prawnego punktu widzenia, nadają się do jeżdżenia po śniegu. Można również legalnie jeździć na nich w regionach Europy, gdzie używanie opon zimowych jest obowiązkiem. Taki bieżnik nie przeszkadza latem. Problem leży w samej gumie. Opony zimowe wykonywane są z mieszanek, które przystosowane są do niskich temperatur. Problem pojawia się w przypadku wysokiej temperatury – wówczas guma robi się zbyt miękka, spadają parametry samej opony, a za tym komfort. Zwiększa się hałas i opory, a co za tym idzie – zużycie paliwa.
Opony wielosezonowe to mieszanka, która zdecydowanie w mniejszym stopniu obawia się zmian temperatur. Dochodzi tu do pewnego rodzaju kompromisu – otrzymujemy oponę, która jest plastyczna w przypadku niskich temperatur, ale nie jest taka, jak najlepszej jakości opony zimowe. Tym samym nie jest na tyle miękka podczas upałów, choć nie zachowuje takiej twardości jak letnie ogumienie.
Koszty
Wszyscy specjaliści są zgodni – decydujesz się na opony całoroczne? Wybierz tylko te premium, z najwyższej półki. Są stosunkowo drogie, ale biorąc pod uwagę parametry – porównywalne z dobrymi zimowymi i letnimi. Najważniejsze jest jednak ocenienie potrzeb i zdecydowanie, które rozwiązanie będzie będzie dla nas lepsze – dwa komplety czy może jeden uniwersalny.
Najważniejszy zdrowy rozsądek
Pamiętaj, żeby przy wyborze odpowiedniego rodzaju ogumienia zachować zdrowy rozsądek. Jesteś właścicielem miejskiego samochodu, którym nie rozwijasz dużych prędkości? A może poruszasz się po drogach krajowych, ale nie robisz dużych rocznych przebiegów? Opony całoroczne mogą być dla Ciebie. Jeśli jednak jesteś właścicielem sportowej bestii albo SUV-a z napędem 4×4, którym wyjeżdzasz w góry – zdecyduj się lepiej na dwa komplety kół z przeznaczeniem na lato i zimę.