Cztery koła, kierownica, silnik – kiedy to było! Dzisiejsze samochody są po brzegi wypakowane innowacyjnymi systemami i funkcjami, które poprawiają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ale jakie konkretnie nowinki technologiczne kryją się za tajemniczymi skrótowcami? Sprawdzamy!
Od kiedy na ulice wyjechał pierwszy w historii samochód z silnikiem spalinowym, wiele się zmieniło. Jednak prawdziwy postęp w dziedzinie motoryzacji możemy obserwować od zaledwie paru dekad. W Polsce lat 90. hitem były chociażby samochody ze wspomaganiem kierownicy. Dziś oczywista oczywistość, ale wtedy – dla posiadaczy nadwiślańskich maluchów czy pachnących Poradziecją moskwiczy – był to motoryzacyjny szczyt techniki. Wystarczyło jednak kilka lat, by szczyt ten zaczął się coraz bardziej przesuwać i ustępować miejsca systemom zgoła futurystycznym. Obecnie na nikim wrażenia nie robi nawet ABS – choć nie każdy wie, co właściwie kryje się pod tymi literami. Najwyższa pora to zmienić!
ABS
ABS (ang. anti-lock braking system) to element układu hamulcowego, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania i zmniejsza ryzyko wystąpienia związanych z tych niepożądanych zjawisk. ABS zmniejsza lub całkowicie eliminuje ryzyko ściągania samochodu w bok, wirowania samochodu czy utraty kontroli kierowcy nad pojazdem, a dzięki temu skraca też długość drogi hamowania (długość ta jest jednocześnie zależna od warunków zewnętrznych i umiejętności kierowcy).
ASR
ASR (ang. Acceleration Slip Regulation) to system kontroli trakcji, który zabezpiecza przed nadmiernym poślizgiem kół przy ruszaniu, przyspieszaniu i pokonywaniu wzniesienia. W momencie rozpoznania poślizgu ASR zabezpiecza przed buksowaniem kół i poprawia trakcję pojazdu, co, w zależności od zastosowanych rozwiązań technicznych, może być realizowane na jeden lub kilka sposób, m.in. przyhamowanie kół znajdujących się w poślizgu, opóźnienie lub odłączenie zapłonu przy jednoczesnym odcięciu wtrysku paliwa lub przymknięcie przepustnicy.
ESP
ESP (ang. electronic stability program) to układ elektroniczny, który stabilizuje tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętów i omijania niespodziewanych przeszkód drogowych, np. pieszych, zwierząt, innych pojazdów. System ten uaktywnia się automatycznie po wykryciu przez czujnik niekontrolowanego poślizgu, czyli pod- lub nadsterowności pojazdu. W sytuacji zagrożenia EPS przejmuje kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR, a następnie przyhamowuje jedno lub kilka kół i umożliwia kierowcy bezpieczny powrót na właściwy tor jazdy.