Dobre smarowanie – olej wysokiej jakości
Każdy kierowca wie, że silnik do pełnej sprawności potrzebuje odpowiedniego smarowania. Dobrej jakości olej nie tylko wydłuży życie motoru, ale wpłynie również pozytywnie na codzienną pracę, poprawiając tym samym komfort jazdy.
Odpowiedni olej powinien być świeży i niezanieczyszczony. Warto pamiętać, że zmiany pór roku, a w konsekwencji temperatur nie wpływają dobrze na nieużywany środek smarny. Niezwykle istotna jest regularna wymiana oleju w samochodzie. Uwzględnia się przy tym ilość przejechanych kilometrów, czas ostatniej wymiany czy przebieg pojazdu. Szkoły są różne – jedni preferują oleje Long Life, inni zmianę co 10 tys. kilometrów lub raz w roku. My jesteśmy w tej drugiej grupie – uważamy, że częstsza zmiana będzie miała pozytywny wpływ na stan naszego silnika.
Paliwo równie ważne
Przyjmuje się, że nowsze modele silników są bardziej wrażliwe, a tym samym bardziej wymagające jeśli mowa o jakości paliwa. W dzisiejszych czasach tankowanie paliw z technologią cząstek aktywnych to już standard. Dbają one kompleksowo o kondycję i pracę silnika. Mogą, choć nie muszą przedłużyć życia motoru. Wspomniane cząsteczki aktywne nadają smarowania poszczególnym elementom, które stopniowo się zużywają. Mają również wpływ na zmniejszenie zanieczyszczenia silnika. W starszych pojazdach należy uważać z lepszymi paliwami, które wcześniej nie były tankowane – poprzez swoje właściwości czyszczące mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc.
Styl jazdy ma znaczenie
Nasze codzienne użytkowanie pojazdu ma ogromny wpływ na żywotność silnika. Stosowanie się do kilku bardzo ważnych zasad pozwoli na dłuższą radość z bezproblemowej jazdy.
Bardzo ważne jest, aby w czasie, kiedy silnik jest zimny delikatnie obchodzić się z pedałem gazu. Korzystanie z maksymalnej mocy zaraz po odpaleniu pojazdu nie będzie miało dobrego wpływu na dalsze życie silnika. Zaraz po uruchomieniu auta warto poczekać kilkadziesiąt sekund, aż środek smarny dotrze do każdego zakamarka silnika. Motor nie powinien być wysilany do momentu, aż płyn chłodzący osiągnie temperaturę 90 stopni.
Jeśli silnik jest rozgrzany, a my kończymy długotrwałą lub dynamiczną jazdę, warto odczekać z wyłączeniem motoru. Większość nowoczesnych aut jest wyposażona w turbosprężarkę, dla której każde takie zachowanie to mały krok do skończenia pracy na zawsze. W miarę możliwości należy odczekać, aż turbo nieco ostygnie i wówczas zgasić pojazd.
Regularne serwisowanie
Powyższe rady mogą jednak nie wystarczyć, aby cieszyć się niezawodnym silnikiem przez długie lata. Często trzeba zwracać uwagę na najdrobniejsze szczegóły pracy motoru. Diagnostyka obejmuje zarówno większe części, jak i te najsłabsze i najdrobniejsze punkty. Warto skupić się na wtryskach, filtrach DPF, FAP, EGR, wspomnianej wcześniej turbosprężarce, a w nowszych pojazdach także oprogramowaniu, które steruje całą pracą auta.
Nowsze pojazdy, które znajdują się jeszcze na gwarancji, powinny być sprawdzane i serwisowane w ASO. Dobrze wykwalifikowani, doświadczeni, a także znający markę mechanicy są w stanie wykryć wszelkie niedogodności, podpinając samochód pod komputer diagnostyczny. Użytkownicy starszych aut muszą znaleźć dobrego, zaufanego fachowca, który bazując na swojej wiedzy zadba o każdy szczegół pracy silnika.